رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

نگهداری از Discus در یک آکواریم عمومی


همه ما داستانهای ترسناک خیالی در مورد نگه داری و پرورش Discus شنیده ایم. فرض کنیم که آنها بسیار حساس و مستعد مبتلا شدن به بیماراهای مختلفی هستند ،? مراقبت ویژه نیاز دارند ، از مخفی گاه خود به ندرت خارج میشوند ، در مورد غذا مشکل پسند هستند و و و. آیا شما واقعا فکر میکنید همه اینها گناه Discus است که چنین آفریده شده؟
 

اجازه دهید طبق تجربیات شخصی خودم به شما بگویم که این ماهی چقدر ظریف طبع و حساس است. این ماهی ممکن است در معرض هرگونه ناملایمتی قرار بگیرد. حتی قبل از رسیدن آن به کشور مقصد که میتواند روی آن تاثیر منفی نیز بگذارد. ماهی پس از گرفته شدن از زیستگاه طبیعی اش در پلاستیک هایی قرار میگیرد که فقط حدود 2 اینچ (5 سانتیمتر) آب دارد. این مقدار آب برای آنست که از بیرون پریدن ماهی جلوگیری شود و بیشترین سطح ممکن برای میزان هوا نسبت به حجم آب است،? به منظور جابجایی گازها فراهم شود. این آب که حجم آن بین 2/1 تا 1 گالون (2 تا 4 لیتر) است باید چند بار در روز تعویض شود ولی به ماهی ها غذا داده? نمیشود. این روند? معمولا حداقل یک هفته یا بیشتر طول میکشد تا زمانی که به محل نگه داری موقت برسند. در آنجا آنها را در قفسهایی که در آب رودخانه قرار دارند نگه داری میکنند تا وقتی که قایقی اتفاقا آنها را خریداری کرده و به کشتی‌‌های باری دیگری منتقل کند و این به این معناست که ماهیهای بیچاره باز باید چندین روز بدون غذا در پلاستیک بسر برند. در کشتی معمولا آنها را در حوضچه های سیمانی قرار میدهند تا هنگامی که به کشور مقصد مانند آمریکا ، آلمان یا ژاپن منتقل شده و بدست عمده فروشها برسند. عمده فروشها معمولا Discus را در آبی نگه میدارند که برای آن مناسب نیست. در چنین شرایطی آنها سپس به فروشگاههای آکواریم یا فروشنده های جزء منتقل میشوند. غذای مناسب؟ نه خیر ، از غذای آنچنانی خبری نیست! استرس؟ تا دلتان بخواهد!


حالا ماهی بدست شما رسیده در شرایطی که بشدت تحت فشار روحی بوده که ممکن است حتی به بیماری های انگلی یا باکتریایی منجر شود و به شما می‌‌گویند که این ماهی بسیار لطیف و حساس است! این واقیت که ماهی هنوز زنده است نشان دهنده استقامت و پایداری آنست. اکنون با وضعیت موجود شما چگونه میتوانید بیشترین کمک را به آن بکنید؟ باید بدنبال کدام ویژگیها در یک ماهی باشید قبل از اینکه آنرا خریداری کنید؟ چه باید بکنید وقتی ماهی را به خانه خود منتقل کردید؟

باید قبل از خرید Discus خود یا هر ماهی دیگر موارد زیر را مورد نظر خود داشته باشید:

1. به دنبال ماهی باشید که وقتی به تانک آب نزدیک میشوید برای غذا خوردن به شما نزدیک شود.

2. آیا پیشانی ماهی به اندازه پهنای چشمها است؟ دیسکوسی را که پیشانی باریکی دارد انتخاب نکنید چراکه آنها معمولا مبتلا به انگلهای داخلی میباشند.

?3. اگر مدفوع شفاف ، دراز و رشته مانندی بدنبال ماهی مشاهده کردید هیچ ماهی از آن تانک نخرید. این هم میتواند نسان دهنده انگل‌ها یا باکتری‌های درونی ماهی باشد.

4. ماهی را نخرید که از دیگر ماهیها دوری گزیده و به گوشه ها پناه میبرد.

5. ماهی را انتخاب نکنید که دارای رنگی تیره و/ یا چشمهای برجسته است.

6.مطمئن شوید که در خط سر یا خطهای پهلوهای ماهی جراحتی وجود ندارد. گاه از این جراحات ماده چرکینی تراوش میکند.

7. دم? و باز دم ماهی را بررسی کنید. آیا یکنواخت است؟ آبششها باید تقریبا در هر ثانیه یک بار باز یا بسته شوند.
بسیار مهم: اگر حتی یکی از ماهیهای یک ظرف سریع تنفس میکنند یا تنها از یک آبشش استفاده میکنند از آن هیچ ماهی نخرید. این عارضه از انگل فلاک آبشش ناشی میشود که از مقاوم ترین ، رایج ترین و کشنده ترین انگلهای Discus میباشد.???


8. درجه حرارت مخزن آب را چک کنید. باید بین 84 تا 86 درجه فارنهایت باشد (29 تا 30 درجه سانتیگراد). اگر دمای آب 5 یا 6 درجه کمتر است ممکن است ماهی سرما خرده و مستعد ابتلا به انگل "Ich" شده باشد. نگاه کنید که لکه کوچک سفید نمک مانندی روی بدن ماهی وجود نداشته باشد.

9. از صاحب فروشگاه در مورد غذایی که به Discus میدهد سوال کنید. با اینحال بهتر است خودتان نگاه کنید که در حال خوردن چه چیزی هستند. من شخصا اگر ببینم که به آنها کرماهی بسته بندی شده یا کرمهای سیاه داده میشود (که در آمریکا ، کالیفرنیا معمول است) در مورد خرید آنها شک خواهم کرد مگر اینکه شما به عمل خود آگاهی داشته باشید. علی الخصوص غذای "Tubifex" بسیار خطرناک است. برای من فرقی نمیکند حتی اگر آنها را شسته باشند یا در آب جاری نگه داشته باشند و یا مواد ضدعفونی کننده زده باشند. این کرمها از گندابهای تصویه نشده بدست می آیند. آنها نه تنها همه نوع باکتری مضر برای ماهیها را به همراه دارند بلکه شامل کرمهای چسبنده نیز میشوند. از آنها دوری کنید!

اخطار – دیسکوسهای آسیای جنوب شرقی در اکثر موارد بیشتر با کرمهای "Tubifex" تغذیه میشوند. بین مراقبت آنها و نگهداری از دیگر ماهیهایی که به تور افتاده‌اند فرقی وجود ندارد بنابراین مبتلا به اکثر بیماریهای ذکر شده میباشند درحالیکه در مورد خرید دیسکوسی که در آمریکای شمالی یا آلمان پرورش داده شده با خیال راحت تری میتوانید تصمیم بگیرید. البته اینها معمولا گرانتر هستند (ولی ارزش پولی را که میدهید دارند).
کارهای انگشت شماری هستند که با انجام دادن آنها میتوانید درصد مواجه شدن با مشکلات احتمالی را کم کنید و در عوض کمک کنید تا دیسکوسهای شما به خانه جدید خود خو بگیرند.
 

وبلاگ پرورش ماهی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد