رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

خسارت مزرعه برنج (رتون) بر اثر حمله شب پره تک نقطه ای

خسارت مزرعه برنج (رتون) بر اثر حمله شب پره تک نقطه ای


 

مزارع برنج رتون بر اثر حمله این تک نقطه ای خسارت زیادی دیده اند. از مشخصات ظاهری حشره بالغ رنگ قهوه ای مایل به خاکستری یا زرد خاکستری و کله کوچک سفید رنگی در وسط بال های رویی این آفت می باشد. پروانه این آفت شبها پرواز می کند به همین علت به آن شب پره تک نقطه ای می نامند.

لاروهای کامل به رنگ سبز با نوار طولی در طرفین و یک نوار پشتی در وسط دیده می شود.

لارو این آفت در تاریکی فعالیت می کند بطوریکه از برگ و اندام های هوایی بوته برنج خصوصاً جوانه مرکزی تغذیه می کند و آنرا کاملاً از بین می برد.

در مواقع خوشه دهی و رسیدن دانه ها به قطع خوشه ها می پردازد و باعث ریزش دانه ها می گردد.
برای مبارزه با آن می توان از روش های زراعی ، مکانیکی و شیمیایی استفاده کرد.

از روش غیر شیمیایی مبارزه با این آفت می توان با نصب تله های مخصوص و حفر گودال های طولی در مسیر تهاجم لاروها و حذف علف های هرز اطراف مزارع پرداخت .

در روش بیولوژیک می توان از زنبور پرازیت تخم بنام telenomus minimus استفاده نمود. برای مبارزه شیمیایی به محض مشاهده اولین علائم خسارت می توان از کاربایل 85 % به مقدار 3-2 کیلو یا تری کلروفون 80 % به مقدار یک کیلوگرم در هکتار استفاده کرد.

مزرعه خسارت دیده متعلق به سید هادی سجادی در روستای کونر از بخش رودبست، شهرستان بابلسر استان مازندران می باشد عکس های گرفته شده در تاریخ 25/7/1386 می باشد.

عکس های لارو و پروانه تک نقطه ای در شب مورخه 25/7/1386 در مزرعه سید هادی سجادی گرفته شد. مساحت شالیزار حدود  6000 شش هزار مترمربع می باشد.
 


عکسهای مربوطه:







































 

 www.berenge.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد