رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

آشنایی با برخی از تراکتور های موجود در کشور

تراکتور T170 


 


 

موتور

موتور ساخت شرکت موتورسازی سیزو دیزل فنلاند (Sisudiesel) بوده و در طراحی تخصصی آن شرایط دشوار عملیات زراعی مد نظر قرار گرفته است. توان موتور بر اساس استاندارد ISO14396 معادل 184 اسب بخار می‌باشد. رعایت مواردی همچون حفظ دور مشخصه موتور در یک سطح عملی و قابل قبول، افزایش میزان گشتاور در دورهای پایین موتور، تثبیت گشتاور در محدوده مناسبی از تغییرات دور موتور، افزیش راندمان با مصرف سوخت قابل قبول و . . . سبب شده است تا کارآیی موتور بهبود یابد.

موتور تراکتور T 170


 


 

گیربکس

نیروی محرک حاصل از موتور، از طریق یک عدد کلاچ تک صفحه‌ای خشک ( مجهز به پمپ روغن ) تامین می‌گردد.
گیربکس دستگاه مجهز به دنده کمک ( دنده سبک، سنگین و فوق سنگین )، دنده اصلی (1،2،3،4) و دنده اتوماتیک دلتا پاور شیفت (دندهIII،II،I) است که در مجموع تعویض 36 دنده مختلف را امکان پذیر می‌سازد.

همچنین با بهره‌گیری از یک اهرم دنده عقب/جلو امکان تغییر مسیر حرکت وجود دارد. افزایش استفاده از دنده‌های سینکرونه سبب شده است تا هزینه تعمیرات این نوع گیربکس در مقایسه با گیربکس‌های کاملاً پاورشیفت کاهش یابد.

سرعت حرکت در دنده‌های فوق سنگین ( کریپر )، سنگین و سبک به ترتیب حدود 5.0 تا 5.2 کیلومتر در ساعت، 5.2 تا 12.5 کیلومتر در ساعت و 9 تا 40 کیلومتر در ساعت بوده است و به ترتیب مناسب عملیات زیر بنایی، عملیات کشاورزی و حمل و نقل جاده‌ای است. در هر یک از دنده‌های فوق سنگین، سنگین و سبک امکان تعویض 12 دنده نزدیک به هم وجود دارد که دستیابی به حداکثر توان را امکان پذیر می‌سازد.

گیربکس  T 170

اکسل جلو

اکسل محرک جلو نیروی حرکتی خود را از گاردان سمت جلو جعبه دنده تامین می‌کند و مجهز به قفل دیفرانسیل الکتروهیدرولیکی است که همزمان با قفل دیفرانسیل عقب عمل می‌کند.

خلاص و درگیر شدن دیفرانسیل جلو به وسیله سیستم الکتروهیدرولیکی صورت می‌گیرد. وقتی توسط کلید مربوطه دستگاه را در حالت چهار چرخ محرک قرار می‌دهید، فنرهای بشقابی، مجموعه لنت‌های مربوطه را به یکدیگر فشرده و گاردان به حرکت در می‌آـید. بدین ترتیب نیروی محرک به چرخ‌های جلو نیز انتقال می‌یابد.

وقتی موتور خاموش باشد، به دلیل عدم خنثی سازی فشار فنر‌های بشقابی توسط فشار هیدرولیک، سیستم چهار چرخ در حال درگیری خواهد بود. همچنین با فشردن پدال ترمز نیز دیفرانسیل جلو به طور موقت درگیر خواهد شد تا نیروی ترمز به چرخ‌های جلو نیز، انتقال یابد و ترمز مطمئن‌تری گرفته شود.
 

اکسل جلو T170


 

سیستم PTO

مکانیزم قطع و وصل حرکت پی‌تی‌او (PTO) یا شافت خرمنکوب از نوع الکتروهیدرولیکی بوده و امکان بهره‌گیری از دورهای استاندارد 540 و 1000 دور در دقیقه توسط یک اهرم وجود دارد. طراحی این سیستم به گونه‌ای است که با فشردن یک کلید، بدون نیاز به گرفتن پدال کلاچ، راه اندازی و توقف حرکت شافت پی‌تی‌او، به نرمی صورت گرفته و در نتیجه عمر مفید کلاچ پی‌تی‌او افزایش می‌یابد. این سیستم به دو عدد شافت 6 خار و 21 خار مجهز است که تعویض آن به سادگی امکان‌پذیر است. همچنین در هنگام کار با شافت پی‌تی‌او در حالت درجا، به منظور ایمنی یک عدد فیش قطع کن اضطراری، در قسمت بیرونی کابین تعبیه شده است که در مواقع اضطراری و خطر با خارج ساختن آن از محل خود ( مثلاً توسط دست یا یک ریسمان ) می‌توان به سرعت نسبت به توقف حرکت PTO اقدام کرد.
 


 

سیستم PTO 170


 

سیستم هیدرولیک

سیستم هیدرولیک دستگاه شامل دو مدار کم فشار ( 18 بار ) و پر فشار ( 190 بار ) است که توسط یک عدد پمپ دنده‌ای دوقلو ( با دبی 30 و 73 لیتر در دقیقه ) تغذیه می‌شود. مدار کم فشار، روغن مورد نیاز برای روغنکاری کلیه چرخ دنده‌ها و همچنین فشار لازم برای درگیر کردن کلاچ‌های هیدرولیکی گیربکس دلتا پاور شیفت، پی‌تی‌او، قفل دیفرانسیل عقب، قفل دیفرانسیل جلو و سیستم چهار چرخ محرک (4WD) را تأمین می‌کند. مدار پرفشار نیز، روغن مورد نیاز جهت سیستم فرمان هیدرواستاتیک، جک‌های بالابر بازوهای عقب و خروجی‌های هیدرولیک را تأمین می‌کند. بازوهای جانبی عقب با استفاده از دو عدد جک هیدرولیک مجزا قادرند تا نیروی بالابری حدود 7 تن را اعمال کنند. این بازوها از نوع قلابدار بوده که به دو جفت قرقری تیپ III ( معمولی و لبه‌دار ) و یک جفت قرقری تیپII مجهز هستند. همچنین سیستم هیدرولیک تراکتور به دو عدد مقسم خروجی هیدرولیک مجهز است که هر مقسم داری یک اهرم کنترل در داخل کابین و یک جفت کوپلینگ اتصال سریع در پشت کابین است. هر مقسم می‌تواند به سادگی متناسب با جک هیدرولیک مورد استفاده به وسیله اپراتور به صورت یکطرفه یا دوطرفه تنظیم شود.

 

سیستم هیدرولیک T 170


 

کنترل اتوماتیک بازوهای عقب

به منظور سهولت در امر کنترل حرکت بازوهای جانبی تراکتور، عملیات فرماندهی و کنترل شیربرقی جک‌های هیدرولیک بر عهده یک سیستم الکترونیکی و در رأس آن یک واحد کنترل برنامه‌ریزی شده ( جعبه سیاه ) گذاشته شده است. با تنظیم سیستم کنترل اتوماتیک توسط اپراتور ( راننده تراکتور )، این سیستم کنترل موارد زیر را بر عهده خواهد گرفت:
 

 


 

کنترل سرعت پایین رفتن بازوها با توجه به سنگینی بار وارده.

کنترل حداکثر ارتفاع بالا رفتن بازوها به منظور ایمنی و تعادل.

کنترل حداکثر پایین رفتن بازوها به منظور کنترل عمق ادوات.

کنترل عکس العمل بازوها نسبت به نیروی کشش وارده از سوی ادوات.

کنترل تعادل تراکتور هنگام حمل ادوات سنگین در جاده به ویژه در سرعت‌های زیاد.

امکان عمق‌گیری سریع ادوات در هنگام شروع حرکت در ابتدای هر راه شخم.

امکان ایجاد حالت تعلیق یا شناوری بازوها در حین کار با کارنده‌ها.

امکان حرکت تدریجی بازوها با استفاده از کلیدهای روی گلگیر در هنگام نصب ادوات.

از دیگر کنترل‌های اتوماتیک تعبیه شده در این تراکتور، در گیر شدن چهارچرخ محرک (4WD) در زمان فشردن جفت پدال ترمز یا کشیدن ترمز دستی به منظور درگیری بهتر چرخ‌ها با زمین و همچنین قطع کردن قفل دیفرانسیل عقب در زمان فشردن هر یک از پدال‌های ترمز یا بالا بردن بازوها به منظور ایمنی است.

 


 

کنترل اتوماتیک بازوهای عقب T 170


 

کابین

در طراحی کابین رعایت اصول ارگونومی مدنظر بوده و علاوه بر زیبایی و میدان دید عالی، استحکام و ایمنی آن نیز مورد توجه بوده است. طراحی پانل سمت راست راننده به گونه‌ای است که ضمن افزودن به زیبایی آن، گنجایش کابین را نیز افزیش داده است. داشبورد جلو دستگاه (AGRO LINE) یکی از زیباترین و مدرن‌ترین داشبوردهای موجود بوده و در کنار ترکیبی از درجات مختلف مربوط به دور موتور، درجه حرارت آب و میزان گازوئیل و هم چنین لامپ‌های هشدار دهنده مختلف، مجهز به یک نمایشگر LCD است که مواردی مانند زمان، درجه حرارت روغن هیدرولیک، میزان بالا رفتن بازوهای هیدرولیک، مسافت طی شده، دور شافت پی‌تی‌او، ساعت کار تراکتور و سرعت حرکت را نشان می‌دهد. کالیبراسیون داشبورد جلو نیز برای نمایش صحیح اعداد امکان پذیر است.
از دیگر امکانات کابین می‌توان به کولر، بخاری، پنکه، فیلتراسیون هوای داخلی و خارجی، فندک، صندلی کاملاً قابل تنظیم با امکان چرخش به راست ( تا 180 درجه )، صندلی تاشو همراه، فرمان کمرشکن با ارتفاع قابل تنظیم و دیگر تجهیزات رفاهی اشاره کرد.
 

کابین T170

 

smh61.blogfa.com