رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

معرفی تکنولوژی های پیشرفته در تراکتورهای جدید


مقدمه:
امروزه تراکتورهای پیشرفته تولیدی در کشورهای اروپایی و آمریکایی ،یک الگوی خوب برای طراحی و تولید تراکتور با کارآیی بالا محسوب میشوند؛ از این رو قصد داریم تا آنجا که ممکن است شما را با سیستمهای جدید به کار رفته در قسمتهای مختلف نظیر بخش انتقال قدرت ، کابین راننده و ... آشنا سازیم، دور نیست روزی که بتوانیم با استفاده از نیروهای خلاق کشور، ما ، الگوی سایرین در زمینه تکنولوژی های نوین ساخت تراکتور و ادوات کشاورزی و صنعتی باشیم .

تراکتورهای مدل RT :

تراکتورهای مذکور که به ادعای تولید کنندگان آن جهت تامین کارآیی و مداومت بالا در کار مزرعه طراحی شده اند دارای قابلیتهای ذیل میباشند:

- سطوح قدرت متنوع در خروجی PTO به مقادیر 100،120.140, ۱۵۵ HP گیربکسهای CVT سیستم انتقال قدرت اتوماتیک از نوع Quadrashiftیا Auto 6 موتور دیزلی 6/6 لیتری با ساختار فول سیستم تعلیق آکسل جلو و کابین به صورت مجزا و از دو نوع مختلف طراحی ارگونومی کابین برای راحتی بیشتر راننده - سیستم کنترل روشنایی لمسی با قابلیت انتخاب نور گزنون - کنترل دمای اتوماتیک - سیستم انتقال با ظرفیت بالابری بالا - بازده اقتصادی و با صرفه درخروجی PTO و ...

این تراکتورها دارای یک سیستم هیدرولیک بستة جبران کننده فشار و جریان میباشند که قادرند دبی روغن را برای عملکردهای گوناگون هیدرولیکی به طور همزمان مهیا سازند . یادآور میشود که با این سیستم ، امکان دسترسی به فشارحداکثر 2900 psi در دبی 29 gallons در دقیقه وجود دارد . ضمناً سیستم کنترل اسپول ولو SMS قادر به کنترل دقیقتر و راحتتر نیروی هیدرولیکی میباشد . در سطوح دبی مختلف ، این سیستم امکان عملکرد دقیقتر و با کیفیت بالای تجهیزات مربوطه را فراهم میآورد . اهرم کنترل سه حالته هیدرولیکی ، کار با تجهیزات جانبی به ویژه لودر و ... را با آسان کردن عملکرد و سریع تر کردن سیکل اجرائی ، فراهم میآورد.

ذیلا به بررسی اجمالی بعضی از ویژگیهای اشاره شده در این تراکتورها می پردازیم :

تراکتورهای دارای گیربکسهای CVT:
سیستم POWERMAXX CVT، امکان دسترسی به قدرتها و سرعتهای بالا را با اهرم مهیا میکند ؛ انتخاب ساده سرعت صحیح برای کار ، بدون تعویض مرحله به مرحله دنده و انتخاب سرعت متغیر که از ویژگی این نوع سیستم انتقال قدرت میباشد امکان دسترسی به راندمان بالا را مهیا میسازد ولیکن ویژگی خاص این تراکتورها طراحی ارگونومکی میز فرمان تعبیه شده در سمت راست کابین و قابلیت دسترسی آسان به کنترلهای ذیل است :


_ انتخاب سرعت عادی و سرعت در یک جهت خاص (یکنواخت ) .
_ انتخاب یکی از وضعیت های اهرم دستی یا پدال پایی و نیز انتخاب رنج سرعتهای مورد نظرراننده.
_ امکان نظارت بر عملکرد موتور.

در حین کار، اپراتور میتواند سرعت دقیقی را که مایل به دسترسی به آن میباشد برنامه ریزی نماید، درلحظه اول تنظیم، سرعتها روی یک LCD نمایش داده خواهند شد، اهرم کنترل سمت چپ غربالک فرمان ، سرعت و جهت حرکت را کنترل میکند از این رو با حرکت دادن اهرم مذکور ، سرعت جلو عقب را میتوان از پیش تنظیم نمود، تراکتور به طور اتوماتیک ، آرام ،متوقف و یا تغییر جهت خواهد داد و سپس جهت دستیابی به سرعت برنامه ریزی شده در روی صفحه LCD ، شتاب خواهدگرفت . شستی برف پاک کن و بوق ، در سمت راست غربالک فرمان، در واقع ، اشکال کنترل گوناگون را یکجا ، داراست: امکان انتخاب موارد نمایش داده شده در صفحه LCD ، تغییر وضوح LCD و انتخاب چهارحالت برای سرعت تغییر مسیر حرکت جلو و عقب _ از خیلی آرام و روان در دنده سنگین تا سرعت بالا در دنده بالا از امکاناتی است که این شستی در اختیار کاربر قرار می دهد. با وجود گیربکسهای CVT‌ و سیستم تعلیق آکسل جلو امکان حرکت از سرعت 0 الی 50 k/hr به راحت فراهم میشود ؛ البته این کار باید با تنظیم و کنترل مکرر و ترکیبی حداکثرتوانایی موتور و سطوح مختلف انتقال قدرت تحت بار صورت گیرد.



تراکتورهای دارای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک 6 حالته ، AUTO 6 TRANSMISSION :

تراکتورهای نسل جدید دارای سیستم انتقال قدرت 6 حالته اتوماتیک قادرند 24 سطح سرعت مختلف را برای تراکتور مهیا نمایند؛ تغییر این سرعتها تماماً به صورت الکترو هیدرولیکی و با استفاده از اهرم صورت میگیرد. قابلیت تعویض اتوماتیک این تراکتورها ، عملکرد آنها را بسیار شبیه به اتومبیلهای سواری کرده است. به هنگام درگیری دنده ها ، سیستم تعویض دنده ،با حس دور در دقیقه موتور ، متناسب آن ، سرعت مناسب را انتخاب مینماید. برای تعویض دنده ها علاوه بر اهرم نشان داده شده ، دگمه ای نیز روی اهرم سمت چپ غربالک جهت آزادی دست راست کاربر برای اجرای سایر کنترلها ، تعبیه شده است . با این امکان اضافه شده در اهرم چپ غربالک ، متوجه شدید که این اهرم ، تنها جهت کنترل حرکت جلو و عقب نیست بلکه برای تعویض اتوماتیک دنده ها نیز استفاده می شود. سیستم کنترل الکترونیکی همچنین قادر به تنظیم درگیری کلاچ _ برای تعویض ملایمتر_ میباشندکه با این امتیاز در واقع علاوه بر روانی تراکتور ، بارهای مازاد وارده بر وسیلة وصل شده به تراکتور تا حد بسیار زیاد کاهش خواهد یافت.


تراکتورهای دارای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک Quadrashift:

این سیستم نیز قادر است چهار سرعت خروجی از تعویض دنده را با هشت سرعت سنکرون ترکیب و در مجموع 32 سطح مختلف سرعت جلو و 32 سطح مختلف سرعت عقب را برای تراکتور مهیا نماید.
تعویض دنده ها با دکمه تعبیه شده روی اهرم و دستیابی به سطوح سرعتهای میانی ( 8 سرعت بین هر تعویض دنده ) با اهرم امکان پذیر میباشد. و البته جهت تعویض اتوماتیک دنده ها نیز کلید لغزنده ای در روی دسته صندلی تعبیه شده است که با استفاده از آن ، سیستم تعویض دنده ،با حس دور در دقیقه موتور ، متناسب آن ، سرعت مناسب را به صورت اتوماتیک انتخاب مینماید.
سیستم کنترل الکترونیکی نیز همانند تراکتورهای دارای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک 6 حالته ، AUTO 6 TRANSMISSION ، عمل میکند.


سیستمهای تعلیق و کابین ویژه:

تمامی این سری از تراکتورها دارای یک صندلی بسیار راحت و همچنین سیستم تعلیق پنوماتیکی ویژه ای( AIR MAXX ) برای کابین هستند که بین شاسی و کابین به عنوان عاملی جداکننده ،تعبیه شده است به طوریکه لرزش کابین را تا حد قابل محسوسی کاهش داده، میتواند متناسب با شرایط مزرعه یا جاده ، تنظیم شود بنابر این راننده هنگام کار کاملاً احساس راحتی میکند چرا که قادر است عملیات سخت مزرعه با پستی و بلندی های زیاد را با حداقل خستگی و استرس و حداکثر بهره وری انجام دهد.
البته این تراکتورها از یک سیستم تعلیق هیدرولیکی نیز بهره میگیرند (HydraMaxx ) که با تداوم بخشیدن به تماس چرخها با خاک و در نتیجه کاهش اتلاف انرژی حاصل از لغزش ، راندمان کار را افزایش میدهد.


امکانات مهیا شده در کابین:


علاوه بر سیستمهای تعلیق اشاره شده ، فضای مناسب و وسایل جانبی تعبیه شده در کابین ، راحتی کار و کنترل بهتر امور را برای راننده مهیا کرده است:

- میز فرمان کاملاً ارگونومیکی با دگمه های کنترل در سمت راست کابین
- کنترل دمای کابین
- طراحی به گونه ای است که نفوذ صداهای اضافی به داخل کابین بسیار کم میباشد
- وجود دید کافی برای راننده ( شیشه جلو حدوداً 61 فوت مربع )
- استفاده عالی از فضای موجود و نصب یک کولر بزرگ و مناسب این فضا
- داشبورد در نظر گرفته شده با بهبود دید زمین جلو دارای امکانات نمایش وضعیت انالوگی و LCD
- امکان ارتباط مخابراتی از داخل کابین برای کاربرد وسایل جانبی جهت برنامه ریزی وکنترل
- کنترل نورخارج کابین و استفاده از امکانات نور گزنون
- عملیات مختلف کشاورزی و یا محاسبه میزان سوخت مورد نیاز یا میزان لغزش و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد