رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

کمباین غلات

 مقدمه :

این توضیحات مختص به کمباین غلات مدل سهند می باشد که در بیشتر موارد ازلحاض کارکرد شبیه دیگر کمباین های برداشت  غلات میباشد

کمباین ها وادوات قدیمی که  در گذشته توسط چندین قاطر کشیده می شد به بازار آن روز عرضه شد سپس به تلاش خستگی ناپذیر و مداوم کارشناسان و محققان به تدریج کمباین تکامل پیدا کرده و بالاخره کمباین های جدید در اندازه های گوناگون ساخته شد .

کمباین بهترین وسیله و سریع ترین وسیله برداشت محصول است . به طور کلی کمباین ها را می توان  به دو دسته تقسیم بندی کرد :

 

1-           کمباین های کششی .

 

2-            کمباین های خودرو

 

1-          کمباین های کششی :

 

توسط تراکتور کشیده می شوند که این ها در دو اندازه ساخته شده اند    کمباین های کوچک که به وسیله محور تواندهی کار درو و برداشت را انجام می دهند ولی در نوع کمباین های کششی بزرگ به وسیله یک موتور کمکی که بر روی کمباین نصب می شود تمام قسمتهای متحرک آن به حرکت در  می آیند . سکوی برش کمباین های کششی معمولا سمت راست یا چپ واحد های  کوبنده و جدا کننده می باشد . در صورتی که سکوی کمباین های خودرو بیشتر در وسط قرار گرفته است .

2-           کمباین های خودرو :

 

ماشینهای درو و کوبنده که تواما درو و دانه کردن و تقسیم دانه را انجام می دهد باعث شد تا مزارع بزرگ زیر کشت غلات برود . زیرا این کمباین دارای محاسن زیادی نسبت به انواع کششی دارد چون موتور پرقدرت  آن می تواند برای راندن در ناهمواری مزارع به خوبی کار کند عرض کار کمباین خودرو بین 8/1 تا 1/9 متر می باشد سرعت پیشروی در مزرعه بین 2 تا 4/6 کیلومتر در ساعت و در جاده بین 4 تا 21 کیلومتر در ساعت است .

 

 کمباین های خودرو بر اساس محل بهره برداری به دو دسته تقسیم شده اند :

 

الف ) کمباین های دشت برای زمین های صاف ساخته شده اند زیر اکسل ثابت دارند چنانچه به ناهمواری برسند محصول برداشت شده به طرف یک کمباین منتقل و این باعث می شود کیفیت محصول از نظر عمل جداکردن و تمیز بودن  کاهش یابد .

ب  ) کمباین های تپه ای مخصوص زمینهای ناهموار ساخته شده اند زیرا اکسل لولایی دارند به طوری که در موقع کار در تپه ها برای تغییر شیب تنظیم می گردد . واحدهای کوبنده و جدا کننده و تمیز کننده به طور خوکار در   شیب های  30 تا 45 درصد تراز می شوند . بنابراین عملکرد این نوع  کمباین ها بسیارخوب و حداکثر بازدهی را دارند .  

ساختمان و طرز کار کمباین

 

طرز کار ماشین درو و کوبنده را با استفاده از محصول به وسیله تقسیم کننده ها  تنظیم شده و به وسیله خواباننده ساقه  جلوی میز برش قرار می گیرد  . پیچ بدون انتها  محصول خوابیده شده را در بر گرفته و به بالا برنده و هدایت کننده می فرستد . محصول از آخرین هدایت کننده به استوانه دانه دار می رسد . این استوانه عمل  یکنواختی محصول را انجام می دهد . پس از آن محصول یکنواخت شده به کوبنده  می رسد . کوبنده با عمل خود دانه ها  را از خوشه خارج می کند  به طوری که فقط دانه ها از خوشه خارج می شود استوانه حاصل کوبنده شده دانه و کاه را به روی صفحه تکان دهنده ریخته و اولین عمل جدایی کاه و دانه در این نقطه انجام می شود . یک عضو مانعی برای دانه هائی که به عقب پرتاب می شود می باشد .یک گیرنده یا ( صفحه ای برای دانه ها  که در روی آن ریخته می شود دانه ها را که روی آن ریخته می شود دانه ها را که روی این صفحه متحرک ریخته شده به سمت صفحه مشبک  می آورد . جایی که اولین عمل تمیز شدن به وسیله وزن مخصوص دانه ها صورت می گیرد.کاه و بقایای سبک محصول به کمک باد که به وسیله بادبزن ایجاد می شود به خارج پرتاب می گردد . صفحه مشبک  دومین عمل تمیز کردن را بر حسب اندازه های دانه انجام می دهد . دانه های تمیز شده به طرف پیچ بدون انتها  حرکت کرده تا به بالا برنده و پره ها برسد . از اینجا به بعد دانه های تمیز شده می تواند به وسیله پیچ بدون  انتهای دیگر خارج شده یا در کسیه ریخته شود . سنبله هائی که خوب کوبیده نشده به وسیله پیچ دیگری  و به کمک بالابرنده مجددا برای کوبیدن فرستاده می شود .

 

 

اختصاصات ویژه کمباین ها

در یک سیستم پیچیده ویژگیهاى هر جز با توجه به نقشى که باید در کل ایفا نماید بسیار حائز اهمیت است.

 

با توجه به اینکه تمام کمباینهاى غلات پنج عمل اصلى در برداشت را انجام میدهند بطور خلاصه به ویژگیهاى هر واحد اشاره مى نماییم.

 

 

1-برش محصول و تغذیه آن به کمباین : این عمل توسط هد کمباین انجام مى شود که ویژگیهاى هد غلات کمباین عبارتند از:

 

 

1-1 .پروانه هد (شانه) مجهز به چنگکهاى فنرى : وجود این چنگکها از سه نظـرمهم میباشد :

 

الف- در محصولات خوابیده بهتر عمل میکند.

 

ب -در کاهش ضایعات برداشت به علت کاهش اثرات ضربه به خوشه ها نقش اساسى دارد.

 

ج - در محل انتقال خوشه هاى برش شده به سمت مارپیچ وهمچنین با عمل پاک کننده روى تیغه هانقش اساسى د رانتقالوکاهش ضایعات هد دارند.

2-1 . انگشتیها و تیغه هاى برش:

 

 

 

 

 

انگشتیها از نوع دوشاخ و فولادى هستند و صفحات نگهدارندهتیغه از فولاد فورج شده بوده که مانع از لرزش بیش از حد تیغه ها مى شود که وجود این سیست خوب باعث میشود تا تیغه ها در وضعیت بسیار مناسبى نسبت به انگشتیها قرار گیرد که این عمل باعث مى شود :

 

الف - تکان شدید بر بوته هاى در حال برش وراد نیاید.

 

ب-از فرسودگى بیش از حد تیغه ها جلوگیرى مى شود.

3-1 . حرکت تیغه هاى برش:

 

براى ایجاد حرکت رفت و برگشت تیغه ها در کمباینهاى موجود یکى از روشهاى ذیل به کار میرود :

 

الف – چرخ لنگ و میل رابط :

 

ب – جعبه نوسان کننده (گیربکس).

 

وجود این نوع نوسان کننده که 800 الى 1100 ضربه رفت و برگشتى دارد باعث ظرفیت بالاى سیستم برش محصول درکمباین شده است

 

.

4- 1 .سکوى برش یا شاسى اصلى هد :

 

وجود برآمدگى (پشت ماهى) بعد از انگشتیها باعث شده است که :

 

الف – مانعى براى جلوگیرى از حرکت خاک، سنگریزه و کلوخ به سمت مارپیچ تغذیه شود.

 

ب – مانع ریزش و برگشت خوشه هاى برش شده در اثر تکانهاى شدید حین برداشت مى شود.

 

ج – تغذیه مارپیچ در اثر گودى ایجاد شده بسیار سریعتر انجام میشود.

 

  

 

 

 

 

 

5- 1 .مارپیچ یا حلزونى هد :

 

علاوه بر سرعت دورانى بیشتر، ارتفاع پره هاى تغذیه کننده مارپیچ 20 mm بیشتر از کمباینهاى موجود میباشد که باعث افزایش ظرفیت انتقال محصول مىگردد

 

-فاصله بین تیغه درو و مارپیچ :

 

فاصله بین تیغه درو و مارپیچ انتقال دهنده در برداشت محصول اهمیت فراوان دارد. فاصله 620 mm در شرایطى که محصول به سمت تیغه خوابیده است مانع از کشیده شدن محصول توسط مارپیچ قبل از دروى آن مىشود و نتیجتاً گیاه از زمین کنده نمیشود و ریشه و خاک به داخل کمباین انتقال نمییابد.

 

 

6-1 .انتقال محصول به کوبنده (کلش کش یا محفظه تغذیه((Feeder house):

 

علاوه بر حجم بزرگ محفظه تغذیه براى انتقال، از نقاله اى با پره هاى مضرس که به جاى دو رشته از سه رشته تشکیل شده، بهره گرفته میشود

 

 

2 . کوبیدن محصول:

 

کوبیدن به مفهوم خارج ساختن دانه از خوشه یا سنبله، جدا کردن دانه از چوب بلال و ... میباشد.این قسمت به عنوان قلب کمباین بر نحوه عملکرد کمباین (کمى و کیفى) تاثیر بسزایى دارد.

1-2 . استوانه کوبنده :

 

 

 

-قطر 450 mm

 

-تعداد نبشى کوبنده برابر شش عدد

 

- دورکوبنده 400-1500RPM

 

- عرض کوبنده 1060 میلیمتر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حساسیتهای کارى این مجموعه باعث شده است که تولید آن با اعمال دقت بسیار بالا انجام شود

 

-برسکارى دقیق شبکه ها

 

- ماشینکارى محور وبازوها سختکارى آنها

 

- مونتاژ دقیق، بطوریکه اختلاف ارتفاع پره ها از مرکز نباید از 0.4-0.3 میلیمتر تجاوزنماید.

 

 

 

- بالانس مجموعه با دقت زیاد

 

-قطر کوبنده (450 mm) کوچکتر از کمباینهاى مشابه میباشد:

 


 

2- عامل موثر دیگر در جداسازی موفق دانه نیروی گریز از مرکزی است که بر دانه وارد میشود. در گوبنده هایی که قطر آنها کمتر است، نیروی گریز از مرکز بیشتر است و این اختصاصات ویژه باعث شده که بیش از %90 دانه ها از غلاف آزاد شده و از طریق روزنه های ضدکوبنده از کاه جدا شود. مقدار دانه جداشده در این قسمت بر ظرفیت کلی کمباین تاثیر میگذارد و همچنین موجب کاهش تلفات دانه از طریق کاه پرانها میشود. تلفات کاه پرانها قسمت عمده اى از کل تلفات کمباین بشمارمیآید براساس آزمایشهای انجام شده، کاهش جداسازی دانه از منافذ ضدکوبنده به میزان پنج درصد (از 85 به 75 درصد) بار دانه کاه پرانها را تا دو برابر افزایش میدهد.

 

 

 

2-2 . ضدکوبنده :

 

 

 

 

1-ضدکوبنده نیز قطر کوچکى داشته باشد که در نتیجه زاویه پیچش یا خمیدگی آن بزرگتر باشد و یکى از عواملى که در جداسازی موفق دانه ها دخالت دارد همین زاویه پیچش میباشد. علاوه برعرض بیشتر، ضدکوبنده کمباین سهند مجهز به پنج ردیف صفحات پوشاننده منافذ ضدکوبنده میباشد که به سهولت نسبت به شرایط جوی و محصول قابل تنظیم است

 

 

 

الف - برای محصولاتی که به سختی کوبیده میشوند، بستن این صفحات عمل خرمنکوبی را افزایش میدهد.

 

 

 

ب - در مواقعی که رطوبت محیطی بالاست (مثلاً اثر شبنم صبحگاهی) با بستن این دریچه ها مىتوان به عمل برداشت ادامه داد. مشاهدات مزرعه ای حاکی از آن است که در این شرایط کمباینهای سهند و CLAAS حداقل دو ساعت زودتر از دیگر کمباینها شروع به کار کرده اند.

کاهــــپرانها (غربال کاه پران)Straw Walker :

 

 

 

جداکردن موثر دانه در یک کمباین به نحوه تکان دادن آن هنگام عبور از ناحیه تمیزکننده بستگی دارد. در کاه پرانها چند عامل نقش اساسی بازی میکنند، به عنوان مثال میتوان به ارتفاع، سرعت، پرتاب میل لنگ، نسبت طول به عرض و چگونگی نوع کاه پران اشاره کرد.

 

هر یک از این عوامل ممکن است سبب افزایش یا کاهش بازده کاه پرانها شود.

 

- تلفات دانه بر روی غربال کاه پران یکی ازعوامل محدودکننده در نیل به حداکثر عملکرد میباشد.

 

در صورتیکه توان کافی برای کمباین تامین شده باشد درو و جمع آوری نیز دارای بازده نسبتاً خوبی باشد، تنها غربال کاه پران است که در این خصوص مورد سوال واقع میگردد. افزایش طول کاه پران کمکی به افزایش بازده آن نمى کند زیرا به تجربه ثابت شده است که فقط اولین ثلث کاه پران قسمت عمده جداسازی را انجام میدهد.

 

با افزایش عرض غربال کاه پران ظرفیت آن بطور موثری افزایش مییابد. در کمباین سهند عریض بودن بدنه، کوبنده- ضدکوبنده و عرض کاه پرانها موجب افزایش قابل ملاحظه عملکرد جداسازی شده است.

 

 

 

1-3 .سیستم جداکننده متمرکز (خنجری روی کاه پران) :

وجود شاخکهای بهم زن اضافی روی کاه پرانها سبب بهم زدن و تسریع حرکت کاه و جداسازی دانه از کاه میگردد. آزمایشهای متعدد مخصوصاً در شرایط دشوار برداشت نشان داده است که ظرفیت غربال کاه پران به 4/3 برابر افزایش مییابد.

 

 

 

2-3 .سرعت میل لنگ کاه پرانها :

 

تاثیر سرعت دورانی میل لنگ کاه پران و تلفات دانه : براساس آزمایشهای انجام شده در آلمان، در مورد بیشتر محصولات زمانی که سرعت دورانی میل لنگ 190 الی 200 دور در دقیقه و پرتاب برابر 10 cm باشد، تلفات حداقل خواهد بود و این مقادیر در مورد کمباین سهند کاملاً صادق است.4 - سیستمهای بوجاری یا تمیزکننده :

 

علاوه بر سرعت رفت و برگشتی الکها، مجموع سطح سینی و الکهای کمباین سهند(4.80 m2) بیشتر از کمباینهای مشابه میباشد که موجب افزایش توانایی بوجاری محصول شده است.

 

5 - سیستم انتقال محصول (دانه): 1-5 . مخزن : مخزن به گنجایش 3200 lit تقریباً معادل 2.5 ton گندم مىباشد که موجب ذخیره بیشتر محصول و کاهش در زمان و دفعات تخلیه میشود.

 

2-5 . لوله تخلیه : 5-2-1 . ظرفیت انتقال لوله تخلیه بخاطر قطر بیشتر و حلزونی مناسب آن بیشتر میباشد.

 

2-2-5 . تنظیم موقعیت لوله تخلیه، هیدرولیکی بوده که علاوه بر سهولت انجام کار، مانع از خروج مواد از داخل لوله به بیرون میگردد.

 

3-2-5 . ارتفاع و طول لوله تخلیه : ارتفاع لوله تخلیه دانه از نظر سهولت بارگیری کامیونها و تریلیها اهمیت بسیار بالایی دارد و همچنین برای صرفه جویی در زمان برداشت میتوان عمل تخلیه را بطور همزمان با حرکت کمباین، انجام داد که ارتفاع و طول لوله تخلیه در انجام این کار نقش عمده ای دارد.

4-2-5 . سرعت تخلیه :با بهره گیری از لوله تخلیه مناسب و دور مطلوب، زمان تخلیه 5/2 تن گندم در کمباین سهند برابر یک دقیقه میباشد.

 

 

 

 

6 - سیستم محرکه کمباین : 6-1 . موتور :

 

 

موتوراین نوع کمباین از نوع پرکینز سری 10006/6 (وارداتی از انگلستان) با قدرت 133 اسب و با دور 2600 RPM میباشد. توان مورد نیاز برای کمباین در حدود 105 اسب میباشد. وجود توان مازاد امکان نصب تجهیزات اضافی نظیر پمپ باد، کولر و ... را امکان پذیر میسازد.

 

2- 6 . جعبه دنده و کلاچ (گیربکس): بصورت CKD وارداتی از کشور آلمان بوده و علاوه بر افــــزایش اطمینان خاطر مشتریان (به دلیل کیفیت بالای صنعت آلمان) سرعتهای پیشروی حرکت کمباین در دنده های برداشت محصول (1 و 2) بیشتر از کمباینهای مشابه بوده که باعث افزایش سطح برداشت حداقل 1-0.5 هکتار در ساعت بیشتر از کمباینهای مشابه شده است (با ظرفیت مزرعه ای و عرض هد یکسان ) سرعتهاى کمتر میزان تلفات را افزایش میدهد.

 

 

 

 

7- سیستم هیدرولیک

 

پمپ هیدرولیک، شیرها، پمپ فرمان، لوازم جکها (پکینگ و اُرینگ) و بصورت CKD وارداتی از کشور آلمان میباشد. سیستم هیدرولیک کمباین سهند دارای توانایی راه اندازی تجهیزات اضافی جهت تراز نمودن سیستم بوجاری 3D برای زمینهای شیبدار میباشد. جکهای بالا برنده هد دستگاه با توانایی بیشتر، امکان نصب هدهای سنگین نظیر هد ذرت و کلزا را تسهیل میسازد.

8 - سیستم کنترل عملیات: 8-1 . سیستم برقی مجهز به سیستمهای هشداردهنده وضعیت کارکرد کمباین از 14 نقطه عملیاتی میباشد که در مواقع بروز خرابی با اعلام اخطار نوری و آژیر(صوتی)، محل عیب از قبیل کمبود هوای تنفسی موتور، دورهای قسمتهای مختلف دستگاه، سنجش ارتفاع هد و ... را نشان میدهد. قابلیت توسعه و نصب تجهیزات اضافی دیگر از قبیل اندازه گیری تلفات دانه را نیز دارد.

 

 

 

8-2 . فرمان قابل تنظیم نسبت به وضعیت راننده یکی از موانع کاهش دید راننده بر روی سکوی درو، ستون فرمان کمباین میباشد. راننده در اغلب موارد مجبور به خم شدن به جلو بوده و این امر موجب خستگی مفرط و کمردرد وی میگردد. در کمباین سهند میتوان زاویه فرمان را با وضعیت راننده تطبیق داد.

 

9 - وضعیت کمباین سهند از نظر منحنى عمر محصول :

 

برای هر محصول و خدمات مراحل تولد، رشد، بلوغ و اشباع و افول وجود دارد. کمباین سهند از نظر عمر در مرحله " رشد " قرار دارد.

 

با توجه به توان و ظرفیت بالای برداشت محصولات زراعی ( پنج تن در ساعت) و با در نظر گرفتن متوسط عملکرد مزارع ایران (5/3 تن در هکتار) دورنمای روشنی برای کمباین سهند مهیا میباشد.

 

مطالعات دیگرى نیز نشان داده است که هزینه هاى تعمیر ونگهدارى در طول عمر ماشین ثابت نیست بلکه تغییراتى در سال اول وبعداز عمر مفید آن وجود دارد

smh61.blogfa.com

نظرات 1 + ارسال نظر
بهزاد چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 ساعت 14:16

سلام
مطالب وبلاگتون عالی بود
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد