رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

نقش اسید هیومیک واسید فلوویک درتغذیه گیاه

- SisAron- HM حاوی 40 درصد ترکیبات آلی شامل اسید هیومیک و اسید فالویک، ترکیبات آلی ازته ، اسیدهای آمینه و ترکیبات مفید دیگر بوده که از بهترین مواد قابل جذب و مفید برای رشد گیاه و افزایش محصول می باشد. اسید هیومیک مخلوطی ازمولکولهائی بسیار بزرگ با قابلیت کلات کنندگی عناصر فلزی میباشد.
مزایای استفاده از SisAron- HM
-افزایش کیفیت و کمیت محصولات زراعی و باغی- افزایش جوانه‌ ، شکوفه و بزرگ شدن میوه - افزایش مقاومت گیاه به خشکی - افزایش فعالیت میکروارگانیسم های مفید خاک - قابلیت کلات کنندگی عناصرریزمغذی مانند آهن ودرنتیجه افزایش قابلیت جذب آنها توسط گیاه - افزایش جذب کودهای شیمیائی در صورت استفاده همزمان با آنها- افزایش مقاومت گیاه به شوری و کم‌آبی . - تسهیل تعریق و تعرق گیاهی و تقویت سیستم ریشه

نحوه مصرف SisAron- HM
- محلولپاشی برگی: محصولات زراعی- محلولپاشی برگی به میزان نیم تا یک لیتر در200 لیتر آب –
درختان میوه - محلولپاشی برگی به نسبت 1 تا 2 در1000 (در صورت نیاز تکرار بفاصله حد اقل دو هفته)
- آبیاری (قطره ای ، بارانی، سطحی و ...): محصولات زراعی، 6-4 لیتر در هکتار همراه آب -درختان میوه ، 8-4 لیتر در هکتار همراه آب (در صورت نیاز تکرار بفاصله حد اقل دو هفته)
محصولات گلخانه ای:
آبیاری یک لیتر در 1000 متر مربع
محلولپاشی نیم لیتر در 200 لیتر آب
دفتر مرکزی تهران میدان فاطمی خیابان جویبار ک میرهادی پ60 شرکت فریس
تلفن: 88986480-021 تلفکس 88985804 همراه 09121022096

2- به نظر می رسد که اسیدهای هیومیک ترکیبات آلی باعث کاهش خشک شدن سریع قطرات محلول غذایی در سطح برگ شده که نهایتا می تواند در جذب بیشتر عناصر غذایی نقش داشته باشد. از طرفی، محلول پاشی اسیدهای هیومیک در دراز مدت، تجمع بیشتر مواد فتوسنتزی را ترغیب و کارایی بیشتر آنها را از محلول پاشی پنجم به بعد باعث می گردد که از طریق افزایش مقدارقند و کاهش پوسیدگی، نقش مثبتی در کیفیت محصول تولید شده دارد
3-گرینــفر انرژی Greenfer Energy مخلوطی از کلات آهن EDDHA محلول در آب و هیومیک اسید وفولویک اسید مخصوص جذب از ریشه مقدار PH پایدار آهن کلات شده 3 تا 11 مقدار کل عصاره هیومیک 21درصد( هیومیک اسید 17درصد، فولویک اسید 4درصد).
به همراه 4 درصدآهن کلات شده با EDDHA-ارتو-ارتو 5/2درصد.
 


 


کاربرد آهن کلات شده با ای- دی -دی- اچ- آ(EDDHA)منجر به جلوگیری و جبران کمبود آهن در انواع خاک ها از جمله خاک های آهکی و قلیایی می گردد.
این اثرات شامل:

  • جلوگیری و اصلاح کمبودهای ناشی از کلروزآهن به سرعت و به طور موثر درخاک های مختلف

  • افزایش جذب عناصر غذایی میکرو و ماکرو برای گیاه در انواع خاک و شرایط محیطی

  • آزاد کردن ترکیبات معدنی.

  • ظرفیت تبادلات کاتیونی خاک را بهبود بخشیده، جمعیت توده میکروبی خاک را فعال می سازد.

  • توسعه ریشه گیاه را افزایش داده و سبب رشد و تکامل صحیح گیاه می گردد.

مقدار مصرف و روش استفاده در خاک:

کاربرد جهت درختان زیتون، میوه، مرکبات : مقدار دوز مصرفی به میزان کمبود و اندازه درخت بستگی دارد:

· برای درختان جوان 30-10 گرم به ازاء هر درخت</SPAN></SPAN> درابتدای تولید محصول : 50-30 گرم به ازاء هر درخت
· درختان بارده (اندازه متوسط) : 130-50 گرم به ازاء هر درخت
· درختان بارده (اندازه بزرگ ) : 160-120 گرم به ازاء هر درخت





این مقدار می تواند به 2-3 مرحله در طول دوره تقسیم شود . اولین زمان مصرف بهتر است در اواخر زمستان در هنگامی که شکوفه دهی آغاز میشود انجام شود، سپس بعد از 30-40 روز دو مرتبه تکرار گردد. سومین مرحله استفاده در هنگام جوانه زنی در تابستان است.


جهت تاکستان و بوته ها : 30-10 گرم برای هر گیاه کاربرد آن به اندازه گیاه بستگی داشته و در طول سال پخش می شود.

جهت گل رز : 30-10 گرم در 100 لیتر آب در طول تابستان و 15-7 گرم در100 لیتر آب در فصل زمستان


سبزیجات گیاهی و باغی : 5-4 کیلوگرم در هکتار در هر بار استفاده با آب آبیاری بسته به نوع نیاز و اندازه محصول.

4-3 بار استفاده درطول دوره محصول زراعی توصیه شده و اولین مرحله استفاده بعداز انتقال نشاء یا در آغاز فعالیت رویشی می باشد.

 

  • چگونه در آب مخلوط کنیم؟



ابتدا مقدار مصرفی را در تانکی جداگانه حل نموده برای مدت 3-5 دقیقه تکان دهید،سپس استفاده نمایید.

سازگاری:

انرژی گرینفر با اکثرکودها و تولیدات شیمیایی که به صورت طبیعی در کشاورزی به کار می روند سازگار است. ولی با این حال قبل از مخلوط کردن، تست نمایید.
با روغن های معدنی ، نیترات کلسیم، ترکیبات اسیدی و محصولات با واکنش اسیدی یا کالاهای محتوی مقدار قابل توجهی کلسیم یا منیزیم مخلوط نکنید.

هشدار:
دور از دسترس کودکان قرار دهید. دور از مواد غذایی، آب آشامیدنی و خوردنی نگهداری شود. از تماس چشم با آن خودداری شود. در صورت تماس با چشم فوراً با مقدارزیادی آب شستشو دهید.
از در معرض نورقرار دادن آن جلوگیری کرده و در پاکت اصلی نگهداری کنید.

تنها در صورت لزوم استفاده شود. بیش از مقدار مناسب استفاده نکنید.


نکته:

 

توصیه ها و اطلاعات جمع آوری شده از چندین مطالعه و آزمایشات بدست آمده است. با این وجود در طول کاربرد یک محصول چندین فاکتور وجود دارد که خارج از کنترل ما است (نحوه کاربرد، شرایط آب و هوایی و غیرهپس هر نوع توصیه، بایستی باید با شرایط سازگار شود

1مواد هــومیک عبارتند از برخی ترکیبات موجود در ساختار بعضی از خاک ها که به آن خاک غنا و برکت می دهند، این مواد در اثر یکسری واکنش های مینرالینزه شدن تدریجی به وجود می آیند و مواد هـومیک در اصل به عنوان 90% – 85% ساختار آلی خاک های با قدرت زراعی بالا را تشکیل می دهند. این مواد در اثر فعل و انفعالات صورت گرفته بر روی باقی مانده بدن حیوانات و یا گیاهان متلاشی شده در خاک تشکیل می شوند.
خود مواد هـومیک با توجه به نوع ساختار و نیز ترکیب مواد مختلف در ساختمان آنها به انواع مختلف تقسیم بندی می شوند. مواد هـومیک در داخل محلول های اسیدی و قلیایی به صورت متفاوت حل می شوند که بر این اساس مواد هـومیک به 3 دسته کلی قابل تقسیم می باشند :
1) مواد هـومین ***که در هیچ یک از رده های PH حل نمی گردند.
2) اسیدهای هـومیکی*** قابل انهلال در PH>2 .
3) اسیدهای فولو و*** که در تمام PH قابل انحلال می باشند.
هر مولکول موجود در ساختار مواد هـومین با مولکولهای دیگر آن ماده متفاوت است و این مربوط به نوع ساختار و شکل ترکیبی آن می باشد. حل شدن مواد باقی مانده بر خاک و تاثیرات میکروارگانیزم های موجود در خاک در آن واحد با 2 نوع مکانیسم مختلف صورت می گیرد :
1) مولکول های بزرگی مانند پروتین ها، چربی ها و نشاسته به مولکول های کوچکتری تقسیم می شوند.
2) سنتز مواد هـومین به توسط مولکول های بدست آمده از شکستن مولکول های بزرگتر.
در این میان تاثیر مواد و جانوران زنده ای که درون خاک زندگی می کنند، من جمله برخی کرم های حلقوی بعد از هر بارندگی نیز به تعداد زیاد در خاک مشاهده می گردند، در تشکیل این مواد هـومینی غیر قابل انکار است چنانچه چارلز داروین ( نظریه پرداز معروف تکامل تدریجی ) قبلا به تاثیر این جانداران بسیار مفید در بارور کردن خاک اشاره کرده بود. زیرا مواد هومینی براحتی هضم نمی شوند .
دانشمند معروف پریا نیشنیکوف، بر تاثیرات گیاهان و درختان بر ساخت مواد هـومین در خاک اشاره کرده است. برای گیاهان و درختان، شکسته شدن ساختار مواد هو موسی بر اثر وجود میکرو ارگانیزم های همزیست است.
مواد هومین موجود طبیعی، بسیار کم در طبیعت از لحاظ بیولوژیکی و شیمیایی فعال هستند زیرا در ترکیب ساختار آنها فلزات موجود درخاکها که مانع آزادی عمل آنها به صورت طبیعی می شوند و جذب آنها را به خودی خود برای گیاهان و درختان غیر ممکن می کنند، لذا برای جذب بیشتر آنها توسط گیاهان و درختان، این مواد را به روش های بیوشیمیایی فعال می کنند تا قابلیت انحلال آنها در آب بیشتر شود و در نهایت به راحتی جذب گیاه گردند. مواد فعال کننده که برای شکستن ساختار مولکولی بزرگ این مواد و تبدیل آنها به مولکول های ریز قابل استفاده می شوند، بعد از اضافه کردن محلولی، از مولکول شکسته شده، و جدا می گردند و بنابراین، این مواد کودی می توانند از طریق روزنه های گیاه و غشاء نازک آنها جذب و مورد استفاده گیاه واقع گردند.
=2در تکنولوژی تولید کوده اورگانیک مایع ( Ferbanat L ) از روش شکستن مولکول های بزرگ و تبدیل آنها به مولکول های کوچک استفاده می شود.
مواد فعال ساز بیولوژیکی خاک و گیاهان+ عناصر میکرو > > میکروهـومات >> مواد هـومین<
اسیدهای هـومیک برای مناطق نسبتا خشک و زمین های زراعی وسیع مهم می باشند چون در فعال کردن میکروارگانیسم های موجود در خاک کمک زیادی می کنند. میکرو هـومات ها در مناطق کم آب و نسبتا خشک به گیاه کمک می کنند تا طول دوران رشد زیادی را داشته باشد.
از میکروارگانیسم های ( باکتری ها ) موجود در مناطق ریشه گیاه می توان به
Pseudomonas , Bacillus , Azomonas , Agrabacterium , Flaro Bacterium , Acrobacter
اشاره کرد که به گیاه یا درخت تاثیر مثبت می گذارند، یعنی در رشد گیاه و نیز در از بین بردن باکتری های منفی مزاحم نقش عمده ای دارند. این باکتری ها در سنتزهورمون های گیاه نیز نقش عمده ای دارند. باکتری های موجود در خاک ( در ناحیه ریشه گیاهان )، خاک و گیاه سه قسمت از یک اکوسیستم می باشند که در کنار هم زندگی همزیستی دارند.(باکتری+خاک+گیاه) فعالیت های متا بولیکی ریشه)
از یک طرف گیاه در حال رشد غذای لازم را برای زندگی باکتری های موجود در آن ناحیه را فراهم می کندو از طرف دیگر این باکتری ها با فعل و انفعالات صورت گرفته در بنیانشان غذای لازم را برای رشد گیاه فراهم نموده وفعالیت های بیولوژیکی وفیزیولوژیکی ریشه ای را بیشتر میکنند و تمام این حرکات و واکنش ها در خاک صورت می گیرد. علاوه بر این باکتری های موجود در ناحیه ریشه گیاه، از گیاه در برابر مواد هومین ریخته شده در منطقه ریشه محافظت کرده و نیز بین تولید این مواد و استفاده گیاه از آنها یک حالت تعادل برقرار می کند و بنابراین خاک را همواره با قابلیت باروری بالا حفظ می کند. قرار گرفتن باکتری های موجود در منطقه ریشه گیاه بستگی به سن گیاه، مورفولوژی ریشه و نوع مواد غذایی میکروارگانیسم ها بستگی دارد که این به تاثیرات محیط نیز مرتبط می باشد.
دو نوع باکتری Pseudomanas(Bacillus دارای قابلیت بزرگ کردن و حالت آنتی بیوتیکی برای گیاه می باشند. در ضمن این نوع باکتری ها برای متابولیست ثانویه نیز به کار گرفته می شوند و علاوه بر این باکتری ()(ASSOCIATIVUS در حفاظت از گیاه نیز به کار می رود. بنا به این دلایل استفاده از Ferbanat L برای زمانهای طولانی رایج خواهد بود. نظریه هیلت نر سال 1904 HILTNER
نتیجه اینکه استفاده از Ferbanat L در تولید محصولات زراعی به دلایل داشتن پتانیسل بالا در استفاده اکولوژیک و قابلیت بالای آن در تنظیم نیتروژن و مقاوم کردن گیاه در برابر آفت ها و نیز افزایش رشد گیاه دارای اهمیت بسیار فراوانی است. استفاده از کود Ferbanat L باعث می شود تا دیگر نیازی به سموم و داروهای گیاهی برای از بین بردن علف های هرز نباشد. استفاده از فربانات.ال باعث افزایش قابلیت زراعی زمین های روستاها می گردد. قابلیت باروری خاک از 12% تا%70 بالا می رود که دیگر نیازی به استفاده از هورمونهای مضر نخواهد بود و مهمترین مزیت استفاده از Ferbanat L رسیدن به سطح محصولات بسیار استاندارد و با کیفیت عالی می باشد. یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از این میکروهـومات ها تاثیر بسیار مثبت آنها در افزایش قابلیت سنتز(پروتین وکربن هیدرات) گیاه و متابولیسم آنها خواهد بود.
افزایش قابلیت زراعی خاک و مقاومت آن در برابر باکتری ها و یا علف های هرز، عدم نیاز به مواد شیمیایی و سمی از دیگر مزایای استفاده از Ferbanat L می باشد. دانمارک یکی از کشورهایی است که اهداف بالا را در سال 2010 به واقعیت خواهد رساند. علاوه بر آن کشورهای اتحادیه اروپا و در راس آن انگلستان رسیدن به اهداف بالا را سرلوحه برنامه های کشاورزی مدرن و ارگانیگ قرار داده اند.
تولید بالا در محصولات کشاورزی تنها از طریق استفاده از کودهای شیمیایی امکان پذیر نیست. علاوه بر این استفاده از این نوع کودها سالیانه در تمام نقاط جهان کاهش نیز می یابد ( به دلیل آثار شیمیایی و گاها سمی آنها ). این در حالی است که مصرف کود ارگانیک مانند Ferbanat L روز به روز بیشتر می گردد و بر مصرف سالیانه آنها به طور متوسط %25 اضافه می شود. واکنش های بین میکروهـوما تها و نیز میکروارگانیسم های ( باکتری های ) موجود در ریشه گیاهان تاثیر بسیار زیادی در رشد گیاه و تامین تغذیه آن دارند.
متاسفانه به دلیل آشنایی کم کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی با کودهای آلی هنوز استفاده رایج از این نوع کودها، در مناطق روستایی متداول نشده است. امروزه استفاده از کودهای شیمیایی به دلیل آثار مخرب و زیانبار آنها بر روی محیط زیست در حال منسوخ شدن است. استفاده از برخی باکتری های مفید آلی بصورت کمپلکس میکروبیولوژیکی مانند (آ سوکیا تی وس)ومیکرو هومات ها وباکتری های پاتوژنیکی ریشه. همگی سهم بیشتری در جهت روند رشد وبرداشت محصولات طبیعی را داشته و خاک را برای بارور کردن هر چه بیشتر آن… نتایج زیر را به دنبال داشته است :
1) خاک های با رورشده به این روش، در حدود%25 – %70کاهش استفاده از کودهای شیمیایی فسفاته و نیتروژن دار ازت را به دنبال داشته است.
2) تولید محصولات کشاورزی با استاندارد و کیفیت و نیز کمیت بالا را تضمین می کند.
3) استفاده از علف کشهای بسیار گران را منسوخ می کند. PESTIT
4) زمین های زراعی زیادی را می توان با این روش بارورتر کرد.
5) تمام فضولات به دست آمده ناشی از جانداران و گیاهان’که قبلا دفع می شدند در این روش مورد استفاده قرار می گیرند.
6) در این روش قابلیت با روری و مساعد بودن زمین زراعی جهت کشت افزایش می یابد که این مساله همراه با اضافه کردن مواد بیولوژیک و عناصر حیاتی به خاک ممکن می گردد.
7) افزایش تولید محصولات کشاورزی به مقدار 30%-50%
 محصولات کشاورزی تولید شده به این روش به دلیل استفاده از کودهای ارگانیک ( نه شیمیایی، غیرسمی و غیر هورمونی ) خواهند بود

منبع:سایت خاکشناسی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد